fredag, mars 19, 2010

Lugnt

De senaste dagarna har vi tagit det lugnt på stranden och vid poolen. Skönt för både oss och Edward. Vi turas om att sova för- och eftermiddag. Vi har fått en jättefin bungalow med både sjöglimt och nära till poolen på den rätt lilla resorten. Personalen är mycket hjälpsamma men många kan knappt engelska så det känns genuint och bra. Till vår förvåning blev vi igår kväll dock tilltalade av en servitris på svenska(!). Om vi vore fransmän skulle det nog vara ett plus men för oss kändes det lite Pettes Bodega. Annars är allt bra här under cocospalmerna. Mer senare om en liten incident som kunde blivit lite jobbig om den inte löst då snabbt som den gjorde. ;)



torsdag, mars 18, 2010

Ny skill





Location:Trần Hưng Đạo,,Vietnam

Läget i Bangkok

Vi ska inte till Bangkok förrän den 24 mars men lägger upp lite info ändå om läger i Bangkok. Bangkok post skriver att Rödskjortorna som är för demokrati och vill störta den nuvarande ledningen av landet kommer samlas för nya demonstrationer på lördag. Samtidigt rapporteras det om att många kommer lämna Bangkok till helgen och åka tillbaka hem ut i landet igen. Vi får se hur länge Rödskjortorna orkar hålla ut. Inga våldsamheter har rapporterats annat än att demonstranterna samlat blod och stängt ner grindarna till Premiärministern Abhisit Vejjajiva's bostad och slängde in blodpåsar och andra objekt in på området invid ministerns bostad.

Att notera är att Bangkok Posts funktion för läsarkommentarer är "stäng pga under håll". Ett par kommentarer hann dock läggas upp av läsare.

http://m.bangkokpost.com/articletopdetail.php?articleID=34587





onsdag, mars 17, 2010

Saigon Resort and Spa - Phu Quoc Island

Sangarna blir storre och storre. Sangen vi har i var bungalow ar enorm, 3 meter bred!.

Nu ar vi pa en o i sodra Vietnam. Jatteharligt. Har ska vi spendera en vecka innan vi aker till demonstrationerna i Bangkok.

Edward och havet



Edward badar i havet for forsta gangen.

Kvallsbad i havet



Framme Phu Quoc

Sitter just nu i lobbyn pa hotellet pa Phu Quoc och vantar pa att vart rum ska bli klart.



Location:Trần Hưng Đạo,,Vietnam

Matforgiftad

Igar at jag lunch pa vart urdaliga fyrstjarninga hotell i Saigon. Hotellet var ett5 stort skamt. KAn skriva mer om det sen om jag hinner.

Iaf at jag lunch pa hoetllte igar. Nagra timmar senare fick jag jatteont i magen. Jag fick sa ont i magen att jag ville skrika. Har aldrig upplevt ngt liknande. Detta pagick i nastan fem timmar. Jag var sa svag att Per fick leda mig till toaletten. Kunde inte ga sjalv alls.

BLA!!!!

tisdag, mars 16, 2010

Följer situationen i Bangkok

Vi håller koll på läget i Bangkok på UDs hemsida http://www.swedenabroad.com/Page____4908.aspx. Vi hoppas det lugnar ner sig under den veckan vi är på Phu Quoc.

Samtidigt på taket









Location:Nguyễn Huệ,,Vietnam

Ho Chi Minh Park utanför hotellet









Location:Nguyễn Huệ,,Vietnam

Tunnlarna i Cho Chi

Idag var P1 på egen tripp till Viet Congs tunnlar i Cho Chi. Totalt 250km tunnlar använde Viet Cong under Vietnamkriget. Man började gräva ut dem redan under Franska frigörelsekriget i slutet av 40-talet men utökade dem måndubbelt under kriget mot amerikanerna. Hela samhällen inrymdes i ner till 10 m under marken i tre nivåer. Sjukhus, kök, vapenfabriker, mötesrum, etc. Gerillakriget kunde effektiviceras så att man till slut kunde förinta en hel amerikansk division ungefär 10.000 man i området och senare vinna kriget genom att hålla detta tunnelkomplex intakt.




Viet P1 kliver ner i en av tunnlarna.




Nere i en av tunnlarna. Denna är turistanpassad och mycket större än originalen. Lätt klaustofobisk kännsla infann sig när jag och en veteran hukandes tog oss igenom 50 m av det enorma tunnessystemet.



Location:Cho Chi, Vietnam

måndag, mars 15, 2010

Vietnamkriget




Edward var tydlig i sitt budskap.

Idag har vi varit pa War Remnant Museum i Saigon, fd. War Crime Museum. Det var fruktansvart hamska bilder vi fick se. Helt sjukt vad amerikanerna gjorde under Vietnamkriget. Vi blev verkligen tagna.

Sen tanker man pa vad som hander i Irak och Afganistan idag... Kanns sa hamska att manniskan kan vara sa grym.

söndag, mars 14, 2010

i Saigon

Nu är vi framme i Saigon, eller Ho Chi Minh City, som stan egentligen
heter. Efter killen i maosuleet ni vet.Nästan enda anledningen att vi stoppar här är för att jag (P1) vill
besöka FNLs gamla tunnlar i djungeln utanför stan. Och byta flyg till
Phu Quoc.Ingen guidebok rekommenderar Saigon men vi får se vad vi kan hitta.
Hotellet har i alla fall blixtsnabbt trådlöst internet på rummet
gratis.

Till Saigon idag

Idag flyger vi till Ho Chi Minh City.

Väger upp och väger in








Location:Cửa Đại,Hoi An,Vietnam

lördag, mars 13, 2010

Egen soffgrupp pa stranden







Har spanderade vi hela gardagen. Helt fantastiskt underbart. Vi tanker gora exakt samma sak idag :)
Ikvall ska vi till skraddaren och hamta kladerna. Vi var aven dar igar ikall for att gora finjusteringarna. Allt blev verkligen fint. Kladerna kostade bara drygt 5 000 000 (VND). Nar vi tog ut pengarna kontant fick vi dem i sedlar a 50 000. Jaklar vad kontanter vi har nu!

My Son - Vietnams Archor Vat





My Son lag mitt helt fantastiskt vackert belaget i en djungel en timma fran Hoi An.

onsdag, mars 10, 2010

Edward SUPERSTAR

Detta med att Vietnameserna ALSKAR barn ar ingen lek. Alla, alla, alla som moter oss inom nagra meters radie stannar till och vill gulla med Edward. Antingen vill de bara fa ett leenede. Men for det masta nojer de sig inte med det. Det vill pussa pa handerna och kinderna pa honom och valdigt garna halla honom. Alla blir helt overlyckliga om vi stannar till sa att de far gulla med honom.

Edward stortrivs och skrattar hela hela tiden. Som foralder ar det smickrade att (det masta vara minst) ca 200 personer som dagen sager att man har ett fantastikt vackert barn. Det ar ocksa ganska jobbigt eftersom ALLA vill halsa pa honom. Man maste exakt hela tiden vara pa sin vakt, sa att ingen allt for "bacillig person" bara rusar fram och borjar pussa pa honom. Det ar ocksa ganska svart att bara flanera langs en gata. Da sa fort du gor en tillstymmelse till att stanna till pa gatan och titta pa nagor spannande kommer minst fyra personer fram och du kan inte titta pa det du ville titta pa utan blir bara staende med fyra urgulliga och sota vietnamester och en skrattaden Edward. Alla ar dock valdigt trevliga hela tiden. Vietnamesernna ar overlag ett trevligt folk. (i alla fall om man gar runt med en SUPERSTAR pa magen) :)

Just nu

Hotellets entree by night.
Per och Edward sover hand i hand efter en lang dag i Hoi An.