söndag, mars 14, 2010

i Saigon

Nu är vi framme i Saigon, eller Ho Chi Minh City, som stan egentligen
heter. Efter killen i maosuleet ni vet.Nästan enda anledningen att vi stoppar här är för att jag (P1) vill
besöka FNLs gamla tunnlar i djungeln utanför stan. Och byta flyg till
Phu Quoc.Ingen guidebok rekommenderar Saigon men vi får se vad vi kan hitta.
Hotellet har i alla fall blixtsnabbt trådlöst internet på rummet
gratis.

Till Saigon idag

Idag flyger vi till Ho Chi Minh City.

Väger upp och väger in








Location:Cửa Đại,Hoi An,Vietnam

lördag, mars 13, 2010

Egen soffgrupp pa stranden







Har spanderade vi hela gardagen. Helt fantastiskt underbart. Vi tanker gora exakt samma sak idag :)
Ikvall ska vi till skraddaren och hamta kladerna. Vi var aven dar igar ikall for att gora finjusteringarna. Allt blev verkligen fint. Kladerna kostade bara drygt 5 000 000 (VND). Nar vi tog ut pengarna kontant fick vi dem i sedlar a 50 000. Jaklar vad kontanter vi har nu!

My Son - Vietnams Archor Vat





My Son lag mitt helt fantastiskt vackert belaget i en djungel en timma fran Hoi An.

onsdag, mars 10, 2010

Edward SUPERSTAR

Detta med att Vietnameserna ALSKAR barn ar ingen lek. Alla, alla, alla som moter oss inom nagra meters radie stannar till och vill gulla med Edward. Antingen vill de bara fa ett leenede. Men for det masta nojer de sig inte med det. Det vill pussa pa handerna och kinderna pa honom och valdigt garna halla honom. Alla blir helt overlyckliga om vi stannar till sa att de far gulla med honom.

Edward stortrivs och skrattar hela hela tiden. Som foralder ar det smickrade att (det masta vara minst) ca 200 personer som dagen sager att man har ett fantastikt vackert barn. Det ar ocksa ganska jobbigt eftersom ALLA vill halsa pa honom. Man maste exakt hela tiden vara pa sin vakt, sa att ingen allt for "bacillig person" bara rusar fram och borjar pussa pa honom. Det ar ocksa ganska svart att bara flanera langs en gata. Da sa fort du gor en tillstymmelse till att stanna till pa gatan och titta pa nagor spannande kommer minst fyra personer fram och du kan inte titta pa det du ville titta pa utan blir bara staende med fyra urgulliga och sota vietnamester och en skrattaden Edward. Alla ar dock valdigt trevliga hela tiden. Vietnamesernna ar overlag ett trevligt folk. (i alla fall om man gar runt med en SUPERSTAR pa magen) :)

Just nu

Hotellets entree by night.
Per och Edward sover hand i hand efter en lang dag i Hoi An.

Hos skraddaren


Hoi An ar kannt for sina lycktor och sina skraddare. Det finns skraddare over over allt. Idag har vi blivit matta och bestallt sex sjkortor, en kostym, tva klanningar och ett par byxor. Imorgon kl fem ska vi dit och prova resultatet.

BLAST


Igar nar vi kom tillbaka fran Hoi An till hotellet borjade det blasa enormt. Kanndes nastan som en storm. Idag har det inte varit sol men ganska varmt. Skjorts och troja vader

Hoi An






Det ar denna bro som ar symbolen for Hoi An.
Igar var vi inne i Hoi An nastan hela dagen. Jattemysig stad, ibland lite val pastridiga forsaljare. Staden ar fran 1600 talet och drabbades inte alls av Vietnamkriget, vilket gjort att den ar en av fa stader som finns bevarade. Staden ar vardsarvsmarkt av UNESCO.
Tvättar hel stor kasse för 22 kr.



Location:Cửa Đại,Hoi An,Vietnam

tisdag, mars 09, 2010

Risig uppkoppling

Internetuppkopplingen här i Hoi An är risig (hehe) men fler bilder kommer.



Location:Cửa Đại,Hoi An,Vietnam

måndag, mars 08, 2010

Edward badar i poolen



For forsta gangen badade Edward i pool idag. Det blev stor succee!

Victoria Resort and Spa








Hotellet ar kanns verkligen som ett spa-hotell. Allt ar gjort for att gasterna ska slappna av och kanna harmoni. Vi njuter!

söndag, mars 07, 2010

Lämnar Hanoi för den här gången

Då lämnat vi Hanoi för att flyga till Hoi An. Hanoi är en bullrig men mycket trevlig stad med många väldigt välskötta och fina parker. Mycket god mat och allt finns att köpa. Entrepenörskapet sprudlar trots det kommunistiska styret.




Location:Hàng Hành,Hanoi,Vietnam

Edwardfrossa




Sagostund aven i Vietnam.



Igar fick Edward sin tredje tand. Han har varit helt besatt av att ha ngt i munnen HELA HELA tiden. Det har varit lite jobbigt for oss eftersom han tappar saker pa marken och golvet hela tiden. Vill inte ans tanka pa alla bakterier han far i sig. Men, so far, so good.

Hans favoritleksaker just nu ar en ballongvisp i plast (som ni kan se pa nastan alla bilder med honom) och den lilla handspritflaskan som vi alltid har med oss.

Kat Ba Island

Vi spanderade en natt pa Kat Ba Island. En vacker bergs- och djungeltackt o. Vi gav oss genast ut pa en vandring.

Vi fick besoka ett fd sjukhus i en stor grotta som anvands under kriget. Det var helt sjukt. Man gick forst pa en liten stig nagra hundra meter i skogen, sen uppfor en liten 'trappa', sen klattrade man sista biten pa en ranglig bambustege. Dar uppe var en grottoppning och langst inne en liten liten dorr ca 120 cm hog.

Val inne fanns ett helt (fd) sjukhus, svimmingpool, rekreation for skadade soldater mm. Tptalt ovantat. Inte konstigt att Amerikanarna aldrig hittade detta sjukhus.

Denna vandring borjade med en trappa pa ca 500 trappsteg. Jaklar vad trotta vi var nar vi kom upp :)
De var ENORMT jobbigt att vandra i djungelns hetta och haga luftfuktighet med Edward pa magen. Jag svattades massivt.

Solnedgang fran var ballkong.

Ha Long Bay



Hamnen i Ha Long Bay.

Edwards forsta kryssning gick gallant! Emmas van Rosita, som bott i Hanoi, tipssade oss om att hyra ett riktigt bra fartyg da manga av batarna ar i mycket daligt skick. Vi fick tag pa ett riktigt guldkorn. Jattetrevlig personal, som garna passade Edward under alla maltider, toppenfint fartyg och engelsksprakig guide.




Vi hade turen att fa kaptenshytten, vilken hade panoramafonster och ballkong! Nice.

Under tre dagar har vi nu kryssat runt pa ett fartyg i Ha Long Bay. Det var en fantastiskt vacker upplevelse. Forsta dagen var det lite dimmigt, men det gjorde hela upplevelsen mystisk, nar fartyget kryssade runt bland de enormt hoga kalkstensklipportna.
Resan inkluderade aven ett besok i en enorm kalkstensgrotta och en kajaktur. Eftersom vi slapat med Edwards flytvast anda fran Sverige, sa tog hela familjen en tur. Vietnameserna stirrade pa oss nar vi satte pa Edwards sjalvlysade flytvast. Det var riktigt coolt att komma nara kalkstensklipporna och fa uppleva hur magnifika de var pa riktigt nara hall.