Nu är vi framme i Saigon, eller Ho Chi Minh City, som stan egentligen
heter. Efter killen i maosuleet ni vet.Nästan enda anledningen att vi stoppar här är för att jag (P1) vill
besöka FNLs gamla tunnlar i djungeln utanför stan. Och byta flyg till
Phu Quoc.Ingen guidebok rekommenderar Saigon men vi får se vad vi kan hitta.
Hotellet har i alla fall blixtsnabbt trådlöst internet på rummet
gratis.
söndag, mars 14, 2010
lördag, mars 13, 2010
Egen soffgrupp pa stranden
onsdag, mars 10, 2010
Edward SUPERSTAR
Detta med att Vietnameserna ALSKAR barn ar ingen lek. Alla, alla, alla som moter oss inom nagra meters radie stannar till och vill gulla med Edward. Antingen vill de bara fa ett leenede. Men for det masta nojer de sig inte med det. Det vill pussa pa handerna och kinderna pa honom och valdigt garna halla honom. Alla blir helt overlyckliga om vi stannar till sa att de far gulla med honom.
Edward stortrivs och skrattar hela hela tiden. Som foralder ar det smickrade att (det masta vara minst) ca 200 personer som dagen sager att man har ett fantastikt vackert barn. Det ar ocksa ganska jobbigt eftersom ALLA vill halsa pa honom. Man maste exakt hela tiden vara pa sin vakt, sa att ingen allt for "bacillig person" bara rusar fram och borjar pussa pa honom. Det ar ocksa ganska svart att bara flanera langs en gata. Da sa fort du gor en tillstymmelse till att stanna till pa gatan och titta pa nagor spannande kommer minst fyra personer fram och du kan inte titta pa det du ville titta pa utan blir bara staende med fyra urgulliga och sota vietnamester och en skrattaden Edward. Alla ar dock valdigt trevliga hela tiden. Vietnamesernna ar overlag ett trevligt folk. (i alla fall om man gar runt med en SUPERSTAR pa magen) :)
Edward stortrivs och skrattar hela hela tiden. Som foralder ar det smickrade att (det masta vara minst) ca 200 personer som dagen sager att man har ett fantastikt vackert barn. Det ar ocksa ganska jobbigt eftersom ALLA vill halsa pa honom. Man maste exakt hela tiden vara pa sin vakt, sa att ingen allt for "bacillig person" bara rusar fram och borjar pussa pa honom. Det ar ocksa ganska svart att bara flanera langs en gata. Da sa fort du gor en tillstymmelse till att stanna till pa gatan och titta pa nagor spannande kommer minst fyra personer fram och du kan inte titta pa det du ville titta pa utan blir bara staende med fyra urgulliga och sota vietnamester och en skrattaden Edward. Alla ar dock valdigt trevliga hela tiden. Vietnamesernna ar overlag ett trevligt folk. (i alla fall om man gar runt med en SUPERSTAR pa magen) :)
tisdag, mars 09, 2010
Risig uppkoppling
Internetuppkopplingen här i Hoi An är risig (hehe) men fler bilder kommer.
Location:Cửa Đại,Hoi An,Vietnam
måndag, mars 08, 2010
söndag, mars 07, 2010
Lämnar Hanoi för den här gången
Då lämnat vi Hanoi för att flyga till Hoi An. Hanoi är en bullrig men mycket trevlig stad med många väldigt välskötta och fina parker. Mycket god mat och allt finns att köpa. Entrepenörskapet sprudlar trots det kommunistiska styret.
Location:Hàng Hành,Hanoi,Vietnam
Edwardfrossa

Igar fick Edward sin tredje tand. Han har varit helt besatt av att ha ngt i munnen HELA HELA tiden. Det har varit lite jobbigt for oss eftersom han tappar saker pa marken och golvet hela tiden. Vill inte ans tanka pa alla bakterier han far i sig. Men, so far, so good.
Hans favoritleksaker just nu ar en ballongvisp i plast (som ni kan se pa nastan alla bilder med honom) och den lilla handspritflaskan som vi alltid har med oss.
Kat Ba Island
Vi spanderade en natt pa Kat Ba Island. En vacker bergs- och djungeltackt o. Vi gav oss genast ut pa en vandring.Vi fick besoka ett fd sjukhus i en stor grotta som anvands under kriget. Det var helt sjukt. Man gick forst pa en liten stig nagra hundra meter i skogen, sen uppfor en liten 'trappa', sen klattrade man sista biten pa en ranglig bambustege. Dar uppe var en grottoppning och langst inne en liten liten dorr ca 120 cm hog.
Val inne fanns ett helt (fd) sjukhus, svimmingpool, rekreation for skadade soldater mm. Tptalt ovantat. Inte konstigt att Amerikanarna aldrig hittade detta sjukhus.
Denna vandring borjade med en trappa pa ca 500 trappsteg. Jaklar vad trotta vi var nar vi kom upp :)Ha Long Bay


Edwards forsta kryssning gick gallant! Emmas van Rosita, som bott i Hanoi, tipssade oss om att hyra ett riktigt bra fartyg da manga av batarna ar i mycket daligt skick. Vi fick tag pa ett riktigt guldkorn. Jattetrevlig personal, som garna passade Edward under alla maltider, toppenfint fartyg och engelsksprakig guide.


Under tre dagar har vi nu kryssat runt pa ett fartyg i Ha Long Bay. Det var en fantastiskt vacker upplevelse. Forsta dagen var det lite dimmigt, men det gjorde hela upplevelsen mystisk, nar fartyget kryssade runt bland de enormt hoga kalkstensklipportna. Resan inkluderade aven ett besok i en enorm kalkstensgrotta och en kajaktur. Eftersom vi slapat med Edwards flytvast anda fran Sverige, sa tog hela familjen en tur. Vietnameserna stirrade pa oss nar vi satte pa Edwards sjalvlysade flytvast. Det var riktigt coolt att komma nara kalkstensklipporna och fa uppleva hur magnifika de var pa riktigt nara hall.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










