måndag, januari 26, 2009
Fem dar kvar till Sydafrika!
Nu är det bara fem (5!) arbetsdagar kvar till att vi åker till Sydafrika! jag har tagit fram alla lådor med sommarkläder. Som vanligt känns det helt udda att plocka fram sommarskjortor och shorts när det är 2 grader regn och dimma utanför fönstret. Längtar!
måndag, oktober 27, 2008
måndag, juli 14, 2008
En fin dagstur i Chianti
En dagstur vi gjorde på vår resa till Italien var att besöka en svensk vingård i vindistriktet Chinti. Verkligen gemytligt och fantastiskt vackert. Vi enades om att det inte var sista gången vi kommer besöka detta godomliga ställe! uråldriga byar med ännu äldre kyrkor med flerhundraåriga cedrar i ett böljande jordbruklandskap format och bebott under årtusenden. Vi fick veta att man hade goda belägg för vinframställning från år 46 bara ett stenkast från en av vingårdarna vi besökte.
söndag, juli 13, 2008
Semestern sommaren 2008 i Italien
Nu är vi nyss hemkomna från en fantastiskt lugn semester i Chinque Terre, de fem små byarna längs den Liguriska kunsten i norra Italien. Vi bodde i den fantastiskt fina fiskestaden Riomaggiore från vilken vi gjorde dagsutflykter varje dag, ja nästan i alla fall. Vissa dagar skulle "Luther blivit grymt besvikan på oss." som L1 uttryckte det så fint. Vi åt på små pitoreska restauranger i de fem byarna och åt av den otroligt goda italienska maten.
torsdag, juni 19, 2008
Hotell bokat i Riomaggiore, Italien
Igår bokade vi rum på hotellet Affittacamere Da Silvia vid Via Colombo i den lilla byn Riomaggiore i Italien. Vi tänte campera där i en vecka i juli.
fredag, maj 30, 2008
Cinque Terre i sommar
Efter månader av velande, där i princip alla världsdelar varit uppe på förslag, har vi nu bestämt oss för att åka till italienska Cinque Terre i sommar. Det är fem byar som klänger sin fast på kanten mellan branta berg och medelhavet. Det ligger i förlängningen av franska rivierans och Monaco. Planen är att vandra på dagsutflykter i den fantastiska naturen på bergssluttningarna, bada i medelhavet, äta god mat, dricka gott vin och bara ta det lugnt.
fredag, april 25, 2008
Sala silvergruva
Enligt guiden fann man mänskliga ben från en gammal gruvdräng här för inte så länge sedan... [Update 2008-04-25]
måndag, april 14, 2008
Varning för blodiglar!
Hittade den här skylten som jackingtosh tagit i närheten av Miri. Lite rolig tycker jag. Gubben ser ut som om han blir uppäten av meterlånga blodiglar, inte riktigt sanningsenligt, då iglarna i Malaysia i alla fall bara blir ca 4-5cm långa och inte är mer farliga än våra svenska mygg.
torsdag, mars 20, 2008
Hård dag i pisten!
*phu* hård dag utför idag. P1 på plankan och L1 på laggen. Kallt! Men soligt och annars väldigt fint väder. Trysil är ett berg så man kan välja i vilket vädersträck man vill åka. Jag tycker det är ett ok ställe, påminner mer om Åre än Sälen, gudskelov. Sälen är ju bra trist ställe om man inte är barnfamilj för då passar backarna bra, men om man som vi vill stå lite längre i pisten, bör man leta sig till Trysil eller Åre. Jag har inte varit i Riksgränsen, men jag tror att det ska vara en del längre löpor där. Alperna är ju för sig, går inte att jämföra med här.
**P1
**P1
onsdag, mars 19, 2008
Idag har jag åkt längskidor för första gången på säkert 10 år. Vi åkte ungefär 15 km runt Trysilfjället och rastade i "Paradiset" - en liten sänka in i en fjällslutning där det är lä och solen ligger på. Det bästa med att gå på tur är att rasta på så fina ställen som bara finns i svenska och norska fjällen. Ta fram matsäcksmackorna med messmör, skruva av locket på chokladthermosen och konstatera att thermosen är hel (det var mer förr när man hade glasthermosar), hälla upp chokladen och känna den fina doften mmm... Vi tog med oss en extra thermos med lite glögg också, det smakade inte heller illa. Underbart!
tisdag, mars 18, 2008
Hem men snabbt till Trysil i Norge
Vi landade på Arlanda på morgonen i söndags i ett strålande vårväder, nåja, lite grått och kallt var det allt. Efter att ha packat ur åkte faktisk L1 och jobbade både måndagen och tisdagen. Hur hon orkade det, jet-lagade som vi var, förstår jag inte :). Jag var hemma och tvättade och packade om för att på tisdag eftermiddag plocka upp L 1 Uppsala, där hon har sitt uppdrag just nu. Vi styrde sedan kosan i pappas bil till Norge för att bo en knapp vecka med L1s föräldrar och syster i Nybergsund, i närheten av Trysil.
söndag, mars 16, 2008
Utsikt från M o Ds balkong i Singapore
M o D bor på 27e våningen och hade utsikt över stora delar av Singapore. Denna vy är mot Bussinesskvartern som man ser i fjärran.
Riktigt fin skyline på natten.
Riktigt fin skyline på natten.
Rapport Singapore
Våra dagar i Singapore var verkligen jättebra. Vi bodde hos M, som P1 pluggade och skrev exjobb med på Stockholms Universitet, och hennes man D. Det känndes skönt att för en gångs skull låta andra bestämma vad vi skulle se. De kom med många tips och idéer och tog med oss på till fina ställen i stan. Vi åt middag på en liten tapasrestaurang med riktig gammeldags kolonialkänsla. Regnade men det gjorde ju inget, vi var ju rätt vana vid det här laget och det var ju inte dirket kallt, så visatt ute i galleriet ut mot gatan. Självklart var vi på det klassiska Raffles Hotel, i deras Long bar, och drack Singapore sling. Där inne var en skön stämning. Tror inte de hade ändrat särsklit mycket i inredningen sen barens riktiga glasdagar. Man åt fortfarande jordnötter och kastade skalen på golvet. Turistfälla men av den mer avslappnade sorten.
På fredagen när M o D jobbade tog vi i strålade sol en shoppingrunda på Orchard Road som är Singapores stora shoppinggata. Där ligger enorma gallerior på rad. Det är bla teknikprylar som är billigt i Singapore. Per fick en några veckor tidig 30-års present av Lisa, ett riktigt bra teleobjektiv (SIGMA APO 70-200mm, F2.8 EX, Macro) till sin kamera. Vi köpte även springskor till halva priset mot vad samma märke och modell kostar i Sverige och lyxtvålar och ansiktscremer för till vrakpriser. Efter några timmars shopping och ett besök på Food Republic, en food-court med bara mat från typ sydostasiens alla länder, tog vi Singapores exemplariska tunnelbana till Chinatown. Där flanerade vi runt och såg de mest underliga saker som kineserna sålde, bla hela torkade sjöhästar och gasellhorn och bateeridrivna guldkatter som vinkar ikapp med varandra.
På kvällen tog M o D tog med oss till en snygga restaurangen Indochine, som låg nere i downtown vid floden, precis vi bussinesskvarterens höga skyskrapor. Det var riktigt god mat och cool utsikt.
Dagen efter, som även den bjöd på strålande sol och värme, åkte vi alla fyra till en park vid vattnet. Killarna åkte Wakebord längs en kabel som var spänd i en rektangulär bana ovanför vattnet. Efter det tog vi taxi till den halvt konstgjorda ön Sentosa. Där åt vi lunch och softade. Vi gick bla och kollade på ett SPA där man stoppar ner fötterna i en basäng som är fylld av små fiskar som nafsade bort döda hudceller på fötterna. Annorlunda metod ;)
På fredagen när M o D jobbade tog vi i strålade sol en shoppingrunda på Orchard Road som är Singapores stora shoppinggata. Där ligger enorma gallerior på rad. Det är bla teknikprylar som är billigt i Singapore. Per fick en några veckor tidig 30-års present av Lisa, ett riktigt bra teleobjektiv (SIGMA APO 70-200mm, F2.8 EX, Macro) till sin kamera. Vi köpte även springskor till halva priset mot vad samma märke och modell kostar i Sverige och lyxtvålar och ansiktscremer för till vrakpriser. Efter några timmars shopping och ett besök på Food Republic, en food-court med bara mat från typ sydostasiens alla länder, tog vi Singapores exemplariska tunnelbana till Chinatown. Där flanerade vi runt och såg de mest underliga saker som kineserna sålde, bla hela torkade sjöhästar och gasellhorn och bateeridrivna guldkatter som vinkar ikapp med varandra.
På kvällen tog M o D tog med oss till en snygga restaurangen Indochine, som låg nere i downtown vid floden, precis vi bussinesskvarterens höga skyskrapor. Det var riktigt god mat och cool utsikt.
Dagen efter, som även den bjöd på strålande sol och värme, åkte vi alla fyra till en park vid vattnet. Killarna åkte Wakebord längs en kabel som var spänd i en rektangulär bana ovanför vattnet. Efter det tog vi taxi till den halvt konstgjorda ön Sentosa. Där åt vi lunch och softade. Vi gick bla och kollade på ett SPA där man stoppar ner fötterna i en basäng som är fylld av små fiskar som nafsade bort döda hudceller på fötterna. Annorlunda metod ;)
torsdag, mars 13, 2008
Tillbaka i Singapore
Nu har vi lamnat Borneo bakom oss fulla med upplevelser och fuktiga klader i bagaget. Efter en skakig flygfard fran Kota Kinabalu, via Kuching, i Malaysia landade vi i Singapore. Regnet oste ner. Innan vi gick ner i Singapore infomerades alla passagerar i hogtalarna om att inforsel av droger i Singapore ger obligatoriskt dodsstraff.
Illaluktande och smutsiga kom vi hem till M och D pa 27:e vaningen med utsikt over hela Singapore. Skont att fa duscha i en ordentlig dusch och tvatta lite klader. Vi ser nu fram emot tre dagar i Singapore med lite shopping och god mat, eftersom maten har varit lite sisadar pa de resorter vi varit pa. Det ar inte sa aktuellt att valja ett annat matstalle nar man som antingen suttit mitt regnskogen eller pa en soderhavso.
onsdag, mars 12, 2008
Hem fran Mabul Sipadan
Idag har vi akt fran dykparadiset Mabul Sipadan. Vi blev avvinkade av de tva par fran Nederlanderna och Tyskland som vi lart kanna nar vi varit ute och dykt tillsammans. Det har varit fem fantastiska dagar med tre dykturer pa reven utanfor Sipadan, Kapalai och Mabul varje dag. Aven om vi "bara" har snorklat har det varit en enorm upplevelse att se hur det kan krylla av fargsprakande och vackert liv bara ett par meter under vattenytan. Det ar otroligt avkopplande att bara flyta med i den varma kristallklara strommen och bara iaktta hur djur och vaxter lever sitt liv i harmoni med varandra. Pa sina hall stiger kalla undervattesstrommar upp langs kontinentalsockeln och dar samlas stora stim av smafisk och stora stim med jackfish. Precis som i regnskogen, som vi sag forra veckan, marker man att naturen haft miljontals ar pa sig att utveckla olika typer av symbiota samarbeten mellan djur och vaxter. Ta tex. de sma bla fiskarna, inte mer an ett par centimeter, som simmar in i munnen pa hajarna och plockar bort paraditer, eller hur stora fiskar soker sig till "tvattstationer" och far pa samma satt parasiter bortplockade. Vi har aven sett kompisarna till "Nemo". De lever i symbios med en mjuk anemonkorall och plockar parasiter fran korallen sa att den kan vaxa battre. I utbyte far anomonfiskarna skydd av korallen genom att den inte branner anemonfiskarna. Overall ser man hur reven ar fulla av anpassningar som vi bara hapnar over.
Vid varje dyktur har vi sett grona havsskoldpaddor och grahaj, batfish (som verkar tycka om att simma efter skoldpaddoern, varfor vet vi inte?). Jag sag en lion fish och L sag en stor rocka igar.
söndag, mars 09, 2008
Rapport fran dykparadiset Sipadan!
Idag har vi varit med om en saagolikt vacker upplevelse! Vi har dykt vid korallrevet pa on Sipadan, 15 min snabbat fran Mabul. Sikten var pa mer an 20 meter och havsskoldpaddor och snalla hajar overallt. Artrikedomen var helt fantastik. Alla farger och former var representerade i ett myller av liv. Vi blev helt summa bada tva, inte bara for att vi hade snorklarna i munnen, utan for att det inte finns ord att beskriva hur djur- och vaxtlivet ar pa revet runt Sipadan och pa den tvarbranta vaggen ner i det djupa havet. Det svindlade nagot i magen nar man simmade over kanten, sikten var sa klar att det kandes lita som att flyga! Mer kommer...
lördag, mars 08, 2008
Rapport fran Mabul
Resan till Semporna fran Danum Valley gick under omstandighterna bra. "Bussen" vi akte i var fylld till max. Nar vi chuforen sag att tva vitingar skulle aka med sa han till en hel familj pa fyra personer att flytta pa sig langre bak i bussen. Nar vi satte oss fyllde vi tva hela satet familjen suttit pa. Med en omvag in i en "forort" till Lahad Datu som sag mer ut som en kombinerad soptipp och transk toppat med stylthus, kom vi sent pa eftermiddagen igar fram till Semporna.
Fran edens lustgard i Dnaum Valley till paradison Mabul nara Sipadan i Malaysia. Idag steg vi iland pa Mabul. Cocospalmer och vita strander kristallklart turkost vatten. Vi har redan hunnit gora en snorkeltur bland koraller och fiskar vi inte trodde fanns. Det var som att sticka ner huvudet i en dokumentarfilm fran BBC. Imorgon ska vi ut till den omtalade on Sipadan. Aterkommer med hur det var.
Mer om Mabul på Wikipedia
Mer om Mabul på Wikipedia
fredag, mars 07, 2008
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


