fredag, februari 29, 2008

Rapport innifran Deer Cave, 3.5 milj fladdermoss!!!

Idag har vi klattrat genom en av varldenst storsta grottor, Deer Cave. 120 meter hog. Imponerande! Grottan var inte bara 120 m hog, den inneholl aven 3.5 milj fladdermoss!
 
Vi klattade i flera timmar pa klippor tackta av guano (bat dropping). Det var extremt ackligt. Men allt var en sa haftlig och imponerande grotta och det var en cool upplevelse.  I slutet av grottan oppnade sig en oppning och dar lag Garden of Eden. Det kallades verkligen sa av en anledning! Det var enormot vackert och lockande. Vi klattrade dock inte ut dar for att guiden sa att vi var tvugna att klattra over annu mer guano for att komma dit, och vi sag ju sjalva hogarna av guano pa flera tiotals meters hojd och bestsamde att inte klattra mer... :) Vi fotade massor bade inne i grottan och ut mot Garden of Eden.
 
Vi har aven besokt tre andra grottor de dagarna vi har varit har Wind cave, Clear water Cave och Lang Cave. Enorma grottor fyllda av tusen och ater tusen droppstenar i alla storlekar och former som man satt underbar beslysning pa. Helt fantastiskt. For er som satt Sagen om ringen, nar de kommer in i Moria och Gandalf sager "I think we can dare to use a litle more light" och lyser upp en enorm grottsal med sin stav... sa sag det ut! Vi var totalt overvaldigade av forundran. Overhuvudtaget kan man saga att allt har ar storslaget vackert och aven ganska laskigt.
 
Imorgon aker vi till KK, Kota Kinabalu. Ska bli skont att vara en natt pa ett fint och ardnat hotell io civilisationen tycker vi bada.
 
    

torsdag, februari 28, 2008

Rapport fran Gunung Mulu

har just aterkommit ran tre dgaras extrem trekking till Pinnacles. Tuff vandring till Camp 5. 8 km genom djupaste djungeln, tryckande hetta och maximal luftfuktighet. Inte ett kladesplagg torrt efter 10 min.
 
Dag tva vandrade vi upp till The Pinnacles. Det var en klattring som vi aldrig kunnat ana. Tank blandning Indiana Jones och skrackfilm pa riktigt. Kandes som man gick omkring i en filminspelning da naturen var ehel overkligt konstig, extem och vacker pa en gang. 
 
Klattring brant uppfar. Gjorde ca 100m pa 10min i 9 timmar. Vi var sa svettiga att regnet kom som en befrielse men rotterna och de sylvassa stenarna blev annu mer slippriga och farliga an innan. Vissa stunder ballanserade vi pa smala jarnpinnar over djupa hal utan synlig botten. Bara ett rep att halla sig i.
 
Vi sag en jattestor orange apa med blatt ansikte och en jattefjareil pa sakert 25cm.
 
Dag tre vandrade vi hem. Trekken avslutades med en batfard genom djungeln - storslagen upplevelse, sa nara naturen.
 
Latr jobbigt men allt ar extremt vackert och supercool natur. Vi har inte blivit besvikna nagon gang, snarare overvaldigade! Vi har jattemanga underbara bilder.
 
Vi har aven sett fladdermoss vid Deer Cave, 3,5 miljoner st flog ut! Coolt! Fantastisk upplevelse. Hoppas filmen av det klarar sig hem.
 
Detta ar bara ett axplock, kommer mer snart nar vi inte kor Internet over satelit langre.
 
 

söndag, februari 24, 2008

Rapport fran Kuchings flyplats

Nar vi lagt in sakerna pa hotelrummet gick ut ut pa en tripp i den varma fuktiga Singaporenkvallen. Det hade hunnit bli morkt. Vi bodde mitt inne i city sa allt var nara. Vi gick till Raffels och lite andra stallen, som jag inte vet vad de heter. Tro det eller ej, men vi at indisk mat pa kvallen. Jag (Lisa), sa till Per att blir vi daliga i magen far vi nasta skylla oss sjalva ;), men men vi klarade oss bra.
 
Nar vi atit gick vi och traffade Pers kompis Maria, med man och foraldrar. Alla var jattetrevliga och vi satt och drack vin i den fuktiga natten. Alla var jattetrotta (sarskillt jag), sa vi gick till hotellet ganska snart. 
 
Alla vaningar och korridorer sag lika dana ut och vi hade glomt varat rummsnummer, sa vi gick vilse och fick testa att oppna typ 20 dorrar innan vi kom ratt. Hihi, tur att det var kortlas :)
 
m
 
Nu har vi landat pa Borneo!! :)
 
Resan har an sa lange gatt bra.
 
Vi spanderade formiddagen sovande pa varat lyxiga hotel i Singapore. Nar vi vaknade borjade jag misstanka att vi stallt klockan en timma fel, sa jag ringde ner till receptionen och fragade vad klockan var. Mycket riktigt vi lag en timma efter Oops! Tur vi inte skulle direkt till flyget. Ofta brukar ju hotellen lagga ut jattefina bilder pa natet for att det ska se finare ut an det ar, men sa var det inte pa detta hotel. Det var storslaget hogt i tak och designat. Lite som nar Sagan om ringet ganget kom in i Moria. Vi var definitivt "dressed down", men vad tusan, det kande lite coolt ;)  
 
Vi gick en promenad pa fm for att ata fukost. Det var extremt varmt och jag (Lisa) blev jattevarm, sa vi fick stanna i skuggan. Men jag tror att har pa Borneo kommer ar det ofta ganska disigt eftersom det regnar varje dag, men men det far vi se. Talade just med en vakt har pa flyplatsen som fragade vart vi skulle och nar jag sa att vi skulle till Mulu los hon upp. Hon hade varit dar i tva mandaer och vandrat. Det var jattefint och en valdigt harlig upplevelse. Jag haller tummarna att vi sager det samma nar vi varit dar.  
 
Inresan over Borneo var spannande. Extremt gona skogar och foloder som meandrar. Men har inne pa flyplatsen ar det 100% AC och ganska kallt.
 
Nu ska vi vidare till Miri. Vi har sagt att vi ska bada sa snart vi checkat in. Dar vi ska sova pa annu ett lyxhotel. Sen imrogon bitti bar det ivag till djungeln... 

People of few words, ait?!

Kuching int. Airport, Sarawak, East Malaysia. Vi hann jobba en halv dag innan min far hantade oss pa F99 och skjutsade oss till Arlanda. Hoppet Stockholm - Amsterdam gick perfekt enligt plan. Shipphol ar ju stort men inga hinder pa vagen sa nasta flight och gate kunde lokaliseras snabbt. Reagerade igen pa att man maste ga ratt lange innan man hittar en informationstavla med flightinformation. Sakerhetskontrollen med de evinnerliga vatskeforbudet tog vi oss igenom. Nar vi blev tillfragade om vi hade laptops i vara ryggsackar fallde den glatt fryntlige rontken-apparats-mannen kommentaren "People of few words, ait?!" Uppsluppen och svensk i en sakerhetskontrol... nej, skulle inte tro det. Effektivitet och diciplin for att minska vantetid - check.
In i flygplan av storre snitt, langst bak med en trevlig men nervos aldre dam vars man "arbetar med jetmotorer" i Singapore. Vi hann precis borja taxa ut pa banan innan damen faller kommentaren "vad var det!? det dar ljudet har jag aldrig hort! Nej, jag maste prata med nagon, annars klarar jag inte dethar... hur kan sahar stora kolosser flyga?!" Man tankte att hennes amn hade berattat det for henne men tydligen inte... Resan pa 10000 km gick prickfritt. Planet hollen stabil kurs och innertemperatur, vilket gjorde att vi kunde sova nagra timmar efter nagra partier tetris mot varandra och ett par streamade avsnitt Futurama pa entertainmentsystemet ombord. Landade i ett 32 grader hett och fuktigt Singapore efter 16 timmar hemmifran.
Efter en kvarts rallyfard pa den fantastiskt prunkande och valskotta och fina strandmotorvagen kom vi fram till hotellet. Vi klev in och tankte samma sak bada tva. Ok... det har var nastan for fint for oss, men angrade oss raskt nar vi insag att vi definitivt var varda denna lyx efter en lang flight i ekonomiklasstolar.

lördag, februari 16, 2008

Danum Valley klart

Nu har vi bokat boende på "Borneo Rainforest Lodge" i Naturreservatet Danum Valley i Malaysia.

Bokningarna börjar bli klara

Mappen med bokningsbegräftelser svämmar över. De senste veckan har vi koncentrerat oss på att boka hotell i Kota Kinabalu, Lahad Dathu (en natt till ska bokas), Tawau, men vi har även ordnat så att vi kan snorkla vid Mabul Island (se bilden) den sista veckan. Fredag nästa vecka kl 17:20 lyfter vi!

tisdag, februari 12, 2008

Dykning vid Semporna, Södra Sabah

Varken jag eller L har dykcertifikat men båda tycker om att snorkla. Just nu tittar vi på att stanna några dagar runt Sipadan, Sipadan Mabul Resort, mer exakt. Vi hoppas kunna få ett bra pris, eftersom det är veckorna innan högsäsongen börjar... to be continued.

Vi kommer lägga upp hela rutten så fort vi har satt alla ställen vi ska bo på. Nu är det bra någonstans att dyka runt Semorna som vi ska fixa.

lördag, februari 09, 2008

Program i Gunum Mulu National Park

Parkvakten i Gunum Mulu National Park har varit väldigt hjälpsamma och har satt ihop ett program åt oss. Det kommer bli fulla dagar nästan varje dag, men man vill ju se så mycket som möjligt när man är där. Man kan ju alltid boka av om man tycker hettan, regnet, ormarna och myggen är för jobbiga och softa på hotellet istället. :)

"
Your programme should be
Arrive Feb 25th morning. Canopy walk.
26th visit Wind and Clearwater caves on the way to Camp 5
27th climb the Pinnacles stay at Camp 5
28th return to Mulu Park and stay at the resort – rest in the afternoon
29th do either the full day Garden of Eden Valley walk or the Garden of Eden Pool both finish by visiting the Deer and Langs Cave and the Bat Exodus.
See the attachment for full details of the activities.  You do need to book Camp 5, Pinnacles and the Garden of Eden in advance.
"
Låter alldeles förträffligt för oss! :) Undrar om mitt 4Gb minneskort till makeran kommer räcka? :)

fredag, februari 08, 2008

Malaria!

För ett par veckor sedan var vi på City Akuten och vaccinerade oss inför resan. Vi behövde, enligt dem bara ta en spruta, så det var skönt. Trodde vi. Efter att ha forskat lite på egen hand kom L fram till att vi kommer åka till regioner där det är hög risk för Malaria! På tisdag ska vi tillbaka till City Akuten och fråga vad vi måste ta för preparat. Bieffekterna kan vara allt från muntorrhet till psykiska besvär, men det finns, enligt Traveldoctor.co.uk preparat mot Malaria som är relativt utan biverkningar. Vi får se vad de säger...

torsdag, februari 07, 2008

Oops! Detta ingår också Danum Valley

Vi har nu planerat det mesta av resan nu. Det har gått åt ett antal kvällar till att googla och boka men det har varit kul att kunna bygga sin egen resa. Danum Valley är ett av de tre ställena vi kommer stanna lite längre på. Det är tydligen väldigt speciellt och det dyraste stället vi kommer vara på under resan. Men lite plåster på såren är dock att det verkar vara en av de mest spektakulära ställena på jorden med bevarad låglandsdjungel som tros vara runt 100 miljoner år gammal! Gäller att passa på att titta på djungeln innan den försvinner helt. Danum Valley bevistas mest av forskare och studenter. Det känns som det är helt ok att lägga en slant på att få se orörd djungel och samtidigt finansiera skyddet av denna del av världen.

Lite plåster på såren också att detta ingår i priset:

All mat +

5 DAYS / 4 NIGHTS

Day 1
Pick up 0930 at Lahad Datu airport. Journey (2 hours) overland to Borneo Rainforest Lodge. Brief orientation and lunch. After lunch depart for a guided walk on a nature trail (400 meters/1300 feet boardwalk circuit) and canopy walkway (1.1 km/ ½ mile from the lodge). In the evening, dinner at lodge. If weather permits, go for a night drive to spot wild animals after dinner. Overnight Borneo Rainforest Lodge.
Day 2
After breakfast depart for a guided walk on the "Coffin Trail" that leads to an ancient burial site (a 3km/2 mile return trip, involving a 40 minute climb to a magnificent look-out point) and returning via the Jacuzzi pool. Walk down to the lodge for lunch. In the afternoon, hike the Segama Trail and East Trail (riverside route circuit). Dinner. In the evening, depart for another night drive/walk in search of wildlife.
Day 3
After breakfast depart for a day on your own wih jungle treks, canopy walks and riverside walks. In the evening, depart for another night drive/walk in search of wildlife.
Day 4
Following breakfast depart for Danum Valley Field Centre to look at forest nursery and planting areas. Tour the area before lunch. In the afternoon, a walk on the nature trail, suspension bridge and observation platform. A wrap-up briefing will be given by a naturalist guide. Return to Borneo Rainforest Lodge. After dinner, depart for another night drive/walk.
Day 5
Following breakfast, depart for bird-watching from canopy walkway, or riverside walk. Lunch. Early afternoon (1330), depart for Lahad Datu airport.


Det börjar pirra! :)

måndag, januari 28, 2008

*Phu* sista bokningen

*Phu* det tar tid och är något nervpirrande att boka en asien-turné á la åtta flighter till Borneo och en massa flackande mellan djungelorter på den stora ön. Det gäller liksom att kolla så att alla delar i kedjan funkar innan man bokar. Igår ryktades det om att ett plan var trasigt så att en förflyttning inte skulle kunna bli möjlig... pirrigt... Men nu verkar alla flighter vara bokade... Vi har blivit experter på olika bolag så som Hornbill och MASwings som har flighter med sportplan mellan orter som inte verkar ha mer än en landningsstripp mitt i den tropiska skogen. I alla fall hoppas jag att det är så... Som i Tintin. Ska nog ut på stan och titta på en tropikhjälm och sånna där damasker som engelsmännen verkade ha när de kolloniserade regionen...

söndag, januari 20, 2008

Lundhags V8 ryggsäck


Nu har vi planerat datum att åka till Singapore och Borneo. Det blir den 22 februari som planet lyfter från Arlanda. Eftersom vi komme röra på oss en del köpte jag en Lundhags V8-ryggsäck på 75 liter i helgen. Den känns verkligen gedigen och kommer nog hålla några år. Jag kommer helt klart kunna använda den framöver om det blir turer till fjällen eller åka på några fler resor där ryggsäck är att föredra före tex. rullväska osv. Beskrivning

söndag, november 04, 2007

Singapore nästa

Jag och min tjej håller på att planera att åka till Singapore, för att sedan ta oss vidare till Borneo. Jag har en kompis från min tid på universitetet som flyttat till Singapore med sin man, som vi tänkte hälsa på på vägen hem. Vi får se men det lutar åt att det kommer bli runt första och andra veckan i mars nästa år... Borneo har jag alltid velat åka till sedan jag var typ sju år och såg David Attenborough på BBC avslappnat oberört spankulera omkring på en gigantisk mossig gren 40m över marken i sina oklanderliga kakiskorta och kakibyxor. Vidare rapportering följer vid senare tillfälle.

tisdag, juli 10, 2007

Parga, Grekland

Nu sitter jag i Grekiska Parga. Det ar varmt och fina lugna strander. Helt enkelt helt ratt plats att vra pa just nu.

tisdag, april 17, 2007

Hemma från Prag

Då var man hemma igen från Prag. Det var mej en riktigt fin stad med tinnar och torn överallt. Vädret var enormt fint med 25 grader varje dag. Maten kostade ingenting och ölen ännu mindre. Det blev en rejäl övervikt när man skulle checka in väskan på hemvägen. Ingen resa utan lite missöden... Vi blev försenade 5 timmar i Bryssel pga. strejk på vägen ner och bagaget blev försenat 53 timmar (sic!)... Bara att sätta sig ner och läsa träiga klausuler om strejk faller under force majeure i reseförsäkringen... Allt gick bra i alla fall. Det fanns H&M och kläder kostar inte heller någonting och det var som sagt varm och skönt ändå. Nu längtar jag bara efter att resa mera... ;)

måndag, januari 15, 2007

Flickr Uploadr strular

Det är lite strul med Flickr Uploadr. Enligt Flickr felsöker de men det har tagit ett bra tag nu. Därför kan jag kan inte ladda upp alla bilderna från Andermatt som jag skulle vilja. Jag kan ladda upp ungefär 10 bilder i taget men eftersom det är några hundra så tar det lite tid. Håll ut! :)

fredag, januari 12, 2007


en liten bild från toppen av Gemstock 2950m. Den mystiske mannen på bilden är vår internetdejt...

onsdag, januari 10, 2007

Systemen runt Andermatt


Skidsystemet i Andermatt, Sedrun och Diesentis är av världsklass. Snabba kabiner och sittliftar är det som möter en. Tyvärr fick vi inte prova på så mycket off-piste som vi gärna skulle velat men med tanke på hur bergens beskaffenhet och den inte alls stora tillströmningen av människor (som iof berodde på det något knapra tillgången på snö) så misstänker jag och har hört från andra att friåkningen i dessa system är fantastisk. Det tar inte alls lång tid att ta sig till den närmaste skidorten från Andermatt - Oberalppass med tåg. Därifrån tar man en lift över en kam ner till Sedrun med sina få men otroligt vänliga och långa pister. Om man tar tåget ca en halvtimme till från Sedrun hamnar man i det större och vassare Disentis. Inte heller här var det mycket till off-piste men berget erbjöd ändå, trots allt ett par lössnöåk utan någon som helst hajkande. Över allt fanns det ytor av gammal helt orörd snö som legat såpass länge att det bildats ett lager med hård isig skare - en omöjlighet i tex. St. Anton. Där kördes allt, och jag menar allt upp på bara några dagar efter ett snöfall. Fördelen med att vara på plats så tidigt på säsongen var just att det inte var så mycket folk. Försäsong är också trevligare på restauranger och på uteställen då personalen ännu inte tröttnat på allt slit under långa nätter och ser faktiskt genuint ut att uppskatta att det kommer gäster.

Hotell Schweizerhof

Hotellet vi bodde på i Andermatt hette "Schweizerhof" och var nog inte renoverat sedan slutet av 60-talet eller möjligen i början av 70-talet. Charmigt i och för sig. Annat var det med personalen som drev stället. Det kunde lika gärna ha varit Faulty Towers vi bodde på. Vi åt frukost och middag på hotellet, eftersom det ingick i priset. Serveringspersonalen bestod av två virriga tanter som "det såg ut som de var första dagen på jobbet varje dag", för att citera N som var med. Första middagen förbjöd de oss strängeligen att äta sallad före soppan. De till och med stoppade N när han var på väg att hämta sallad från salladsbuffén innan han hade fått in sin portion soppa. Det virrades och snurrades varje dag så det blev till slut rätt underhållande. En liten detalj var också att de två damerna inte kunde mer än max tio ord på engelska... inte heller franska verkade de förstå. När vi vid ett tillfälle ville beställa in mineravatten hoppade en annan gäst, som var tysk, in och ville översätta åt oss. Det visade sig att han inte heller förstod vad de virriga damerna sa! Det visade sig efter lite snack med ett schweiziskt par som bodde några rum bort från oss, att de förvirrade damerna i serveringen pratade någon sorts tyska man gör i de italienska delarna av Schweiz. …Måste vara jobbigt att inte kunna kommunicera med sina gäster, tänkte vi medan vi åt av soppan för att få tillgång till salladsbuffén...

fredag, januari 05, 2007

Väderrapport Andermatt v52 - v1

Vädret var kanon måndagen till och med fredagen. Solen sken och vi alla glassade på diverse uteserveringar på otaliga alptoppar. Disentis har en restaurang med den långsammaste servicen man kan tänka sig. 20 min för en pasta med en familj före i kön. Men vad gör väl det om det är sol och varmt på terrassen med milsvid utsikt över schweiziska alptoppar?

På Nyårsaftons natt började hände det alla väntade på - det började snöa. Vi var uppe till 08:30-lyftet för att pumpa lite puder tänkte vi. Grymt besvikna över att det kommit 5cm och att krafterna knappt räckte till att ta oss ner - i flatljus till råga på allt. Det fortsatte snöa och snöade ännu när vi packade bilen 2 jan för att åka hem. Otur i år, tur nästa år! :)