måndag, januari 28, 2008

*Phu* sista bokningen

*Phu* det tar tid och är något nervpirrande att boka en asien-turné á la åtta flighter till Borneo och en massa flackande mellan djungelorter på den stora ön. Det gäller liksom att kolla så att alla delar i kedjan funkar innan man bokar. Igår ryktades det om att ett plan var trasigt så att en förflyttning inte skulle kunna bli möjlig... pirrigt... Men nu verkar alla flighter vara bokade... Vi har blivit experter på olika bolag så som Hornbill och MASwings som har flighter med sportplan mellan orter som inte verkar ha mer än en landningsstripp mitt i den tropiska skogen. I alla fall hoppas jag att det är så... Som i Tintin. Ska nog ut på stan och titta på en tropikhjälm och sånna där damasker som engelsmännen verkade ha när de kolloniserade regionen...

söndag, januari 20, 2008

Lundhags V8 ryggsäck


Nu har vi planerat datum att åka till Singapore och Borneo. Det blir den 22 februari som planet lyfter från Arlanda. Eftersom vi komme röra på oss en del köpte jag en Lundhags V8-ryggsäck på 75 liter i helgen. Den känns verkligen gedigen och kommer nog hålla några år. Jag kommer helt klart kunna använda den framöver om det blir turer till fjällen eller åka på några fler resor där ryggsäck är att föredra före tex. rullväska osv. Beskrivning

söndag, november 04, 2007

Singapore nästa

Jag och min tjej håller på att planera att åka till Singapore, för att sedan ta oss vidare till Borneo. Jag har en kompis från min tid på universitetet som flyttat till Singapore med sin man, som vi tänkte hälsa på på vägen hem. Vi får se men det lutar åt att det kommer bli runt första och andra veckan i mars nästa år... Borneo har jag alltid velat åka till sedan jag var typ sju år och såg David Attenborough på BBC avslappnat oberört spankulera omkring på en gigantisk mossig gren 40m över marken i sina oklanderliga kakiskorta och kakibyxor. Vidare rapportering följer vid senare tillfälle.

tisdag, juli 10, 2007

Parga, Grekland

Nu sitter jag i Grekiska Parga. Det ar varmt och fina lugna strander. Helt enkelt helt ratt plats att vra pa just nu.

tisdag, april 17, 2007

Hemma från Prag

Då var man hemma igen från Prag. Det var mej en riktigt fin stad med tinnar och torn överallt. Vädret var enormt fint med 25 grader varje dag. Maten kostade ingenting och ölen ännu mindre. Det blev en rejäl övervikt när man skulle checka in väskan på hemvägen. Ingen resa utan lite missöden... Vi blev försenade 5 timmar i Bryssel pga. strejk på vägen ner och bagaget blev försenat 53 timmar (sic!)... Bara att sätta sig ner och läsa träiga klausuler om strejk faller under force majeure i reseförsäkringen... Allt gick bra i alla fall. Det fanns H&M och kläder kostar inte heller någonting och det var som sagt varm och skönt ändå. Nu längtar jag bara efter att resa mera... ;)

måndag, januari 15, 2007

Flickr Uploadr strular

Det är lite strul med Flickr Uploadr. Enligt Flickr felsöker de men det har tagit ett bra tag nu. Därför kan jag kan inte ladda upp alla bilderna från Andermatt som jag skulle vilja. Jag kan ladda upp ungefär 10 bilder i taget men eftersom det är några hundra så tar det lite tid. Håll ut! :)

fredag, januari 12, 2007


en liten bild från toppen av Gemstock 2950m. Den mystiske mannen på bilden är vår internetdejt...

onsdag, januari 10, 2007

Systemen runt Andermatt


Skidsystemet i Andermatt, Sedrun och Diesentis är av världsklass. Snabba kabiner och sittliftar är det som möter en. Tyvärr fick vi inte prova på så mycket off-piste som vi gärna skulle velat men med tanke på hur bergens beskaffenhet och den inte alls stora tillströmningen av människor (som iof berodde på det något knapra tillgången på snö) så misstänker jag och har hört från andra att friåkningen i dessa system är fantastisk. Det tar inte alls lång tid att ta sig till den närmaste skidorten från Andermatt - Oberalppass med tåg. Därifrån tar man en lift över en kam ner till Sedrun med sina få men otroligt vänliga och långa pister. Om man tar tåget ca en halvtimme till från Sedrun hamnar man i det större och vassare Disentis. Inte heller här var det mycket till off-piste men berget erbjöd ändå, trots allt ett par lössnöåk utan någon som helst hajkande. Över allt fanns det ytor av gammal helt orörd snö som legat såpass länge att det bildats ett lager med hård isig skare - en omöjlighet i tex. St. Anton. Där kördes allt, och jag menar allt upp på bara några dagar efter ett snöfall. Fördelen med att vara på plats så tidigt på säsongen var just att det inte var så mycket folk. Försäsong är också trevligare på restauranger och på uteställen då personalen ännu inte tröttnat på allt slit under långa nätter och ser faktiskt genuint ut att uppskatta att det kommer gäster.

Hotell Schweizerhof

Hotellet vi bodde på i Andermatt hette "Schweizerhof" och var nog inte renoverat sedan slutet av 60-talet eller möjligen i början av 70-talet. Charmigt i och för sig. Annat var det med personalen som drev stället. Det kunde lika gärna ha varit Faulty Towers vi bodde på. Vi åt frukost och middag på hotellet, eftersom det ingick i priset. Serveringspersonalen bestod av två virriga tanter som "det såg ut som de var första dagen på jobbet varje dag", för att citera N som var med. Första middagen förbjöd de oss strängeligen att äta sallad före soppan. De till och med stoppade N när han var på väg att hämta sallad från salladsbuffén innan han hade fått in sin portion soppa. Det virrades och snurrades varje dag så det blev till slut rätt underhållande. En liten detalj var också att de två damerna inte kunde mer än max tio ord på engelska... inte heller franska verkade de förstå. När vi vid ett tillfälle ville beställa in mineravatten hoppade en annan gäst, som var tysk, in och ville översätta åt oss. Det visade sig att han inte heller förstod vad de virriga damerna sa! Det visade sig efter lite snack med ett schweiziskt par som bodde några rum bort från oss, att de förvirrade damerna i serveringen pratade någon sorts tyska man gör i de italienska delarna av Schweiz. …Måste vara jobbigt att inte kunna kommunicera med sina gäster, tänkte vi medan vi åt av soppan för att få tillgång till salladsbuffén...

fredag, januari 05, 2007

Väderrapport Andermatt v52 - v1

Vädret var kanon måndagen till och med fredagen. Solen sken och vi alla glassade på diverse uteserveringar på otaliga alptoppar. Disentis har en restaurang med den långsammaste servicen man kan tänka sig. 20 min för en pasta med en familj före i kön. Men vad gör väl det om det är sol och varmt på terrassen med milsvid utsikt över schweiziska alptoppar?

På Nyårsaftons natt började hände det alla väntade på - det började snöa. Vi var uppe till 08:30-lyftet för att pumpa lite puder tänkte vi. Grymt besvikna över att det kommit 5cm och att krafterna knappt räckte till att ta oss ner - i flatljus till råga på allt. Det fortsatte snöa och snöade ännu när vi packade bilen 2 jan för att åka hem. Otur i år, tur nästa år! :)

Hemma igen!

Då var man hemma igen från Schweiz igen. Allt har gått så bra så. Jag kommer skriva ner lite saker som hände, bara jag får lite tid över. Det fanns inget Internet, ok, jag erkänner jag hade ingen lust att sätta mig vid en dator på semestern. :) Dessutom brukar tillgången till Internet vara ganska dyr i alperna eftersom konkurrensen inte direkt är mördande (läs obefintlig). Håll ut, mer kommer om bland annat ostfondue, Hotel Faulty Towers och galet nyårsfirande... i en blog nära dig!

fredag, december 22, 2006

Bra bil till Andermatt!

N ringde precis och meddelade den goda nyheten att han fått låna en Volkswagen Passat 6-växlad 2007 diesel kombi som vi kan ta ner till Andermatt den 25 dec. Nice! Vi kommer glida ner som kungar på Autobahn! :)

Uppdaterad 2007-01-05: Det blev inte en dielsel men väl en bensinare som vi körde in så den drog en deciliter mindre på hemvägen mot nervägen - 0.92 som minst. Vid 138 km/h, inte blandad körning direkt. ;)

torsdag, december 14, 2006

Fulltaliga!

Då var vi fulltaliga i bilen ner till Andermatt! En kille svarade på vår annons på freeride.nu. Det var skönt att slippa dela allt på tre. Han verkade trevlig enligt N som har pratat med honom över telefon.

Nu är det bara en sak kvar jag måste ordna. Jag måste hitta mina snowboardboots. Jag hoppas verkligen att jag var tillräckligt smart att inte magasinera dem med mina andra saker i Solna… Jag har ett vagt minne av att jag pulade ner transivern i en av dem, så att jag inte skulle glömma den… Brädan ligger i alla fall i min fars förråd.

onsdag, december 13, 2006

Andermatt nästa

Då var det klart. Nästa resa kommer gå till Schweiz, närmare bestämt Andermatt. Det är ett skidsystem som består av en del ihopbyggda systemen: Realp, Hospental, Andermatt, Oberalp and Sedrun. Högsta toppen heter Gemsstock och är på ca 3000 m. Det ska finnas bra off-pist i Gotthard-området.

Det kommer vara lite extra äventyrligt eftersom vi kommer åka bil ner... igen. De som känner mig har säkert fått höra historien om den trasiga generatorn på Autobahn och hur glada vi blev när vi rullade av på en avfart där det fanns en verkstad. Nytt gäng nu på än så länge tre killar. Vi var fyra från början men en kille hoppade av. Vi letar därför med ljus och transiver efter en fjärde reskamrat på freeride.nu som kan fylla den fjärde platsen i vår skidåkarkvartett. :)

onsdag, november 01, 2006

Den sista posten för New York-resan får det här bli. Jag sammanfattar här nämnvärda saker som hände under 14-16 oktober i den här posten. Det blev lite svårare att få tag i en stabil internetuppkoppling efter att vi flyttade ner till Grand Street.

Köpte en kamera till slut. En Canon EOS 30D med ett EOS EF 28-135mm-objektiv. Jag är ingen expert men det verkar vara en riktigt kamera. Butiken jag köpte den på hette Calumet och ligger på 6 W 19th St. Personalen var verkligt kunniga och hjälpsamma. Jag snackade även med andra kunder som äger en likadan kamera och de gav mig tips på objektiv och olika inställningar. Jag kan rekommendera butiken om man har vägarna förbi. ;) 30D har ju naturligtvis helt väsensskild bildkvalitet mot min gamla Sony-kamera. 8.2 megapixel kanske inte låter som det tyngsta men kvaliteten per pixel som är grym. Att man kan använda vanliga Canon-objektiv är ju ett klart plus.

Mer om 30D
Betyg på 30D

Den absolut första bilden jag tog med den nya kamera blev:

Inte illa, om jag får säga det själv. Lätt överexponerad men motivet är det inget fel på. ;)

Naturhistoriska museet
Vi var och såg the Squid and the Whale också. Nej, inte filmen alltså, utan på American Museum of Natural History.

Detalj av fasaden på American Museum of Natural History

The Squid and the Whale

En kväll åkte vi över till Brooklyn till en mexikansk restaurang som vi blev rekommenderade från några tjejer som jobbar på FN. Jag valde kyckling i chokladsås. Gott men lite speciellt. Man hade använt chokladen mer som fond än som bas, så det smakade inte direkt som Ohoj chokladsås som man har på glassen ;).

Bild kommer.. kanske. Ligger på min gamla kamera och jag måste leta upp USB-sladden som ligger någonstans hemma.

FN – Svenska delegationen
Vi fick tillfälle att komma upp på svenska delegationens kontor några kvarter från FN-skrapan. Det var kul att besöka hemlandet en stund. Kontoret räknades som svensk mark. Vi hittade dock inget snus…

Solnedgång över New Jersey

Hemresan gick utan några större missöden. Det var lite tungt att behöva ta på sig ytterkläder efter att ha kunnat glida runt i bara tröja nästan hela tiden när vi var borta.

Nästa resa blir med stor sannolikhet till Andermatt för lite brädåkning... ha det så länge!


Uppdatering 2006-11-01:
Bild från Svenska delegationens kontor.



fredag, oktober 13, 2006

Flytt, Downtown, Gzero

Igår flyttade vi till 38 Grand Street i Soho. Det är inte en lika fräsch lägenhet som den vi hyrde på 94:e Upper East men den är ok, eftersom den ligger så bra till. Det finns hur mycket snygga och bra restauranger, barer och caféer som helst bara runt hörnet. Åt en utsökt hamburgare till frukost i morse. Utan både fet dressing och flottiga pommes frites, bara fin sallad och goda tomater, lök och coal slow.

Igår kväll blev rekommenderade en bra restaurang - Cafe Noar i huset bredvid vår lägenhet. De serverar utsökt tapas i alla former. Mycket bläckfisk, men även sniglar, räkor i vitlök, köttbullar. Vi smörjde kråset hela kvällen innan vi drog vidare till Meatpacking District.

Vi dök in på klubben ”Cielo”. House, men det var kul. En lite rolig detalj var att de som stod ute och rökte på innergården kunde se in på dansgolvet genom ett ”spionfönster”. De inne på golvet såg däremot inte ut. Det var flera killar och tjejer som dansbattlade på dansgolvet. Det är nog bara i USA som man battlar till house.

Idag har vi gått runt Downtown och tittat på både Ground Zero och Financial District, ner till Battery Park. Ground Zero har inte förändrats nämnvärt sedan jag var där för ungefär två år sedan. Man har byggt upp ett stort tak och en liten utställning där man beskriver hur det nya Freedome Tower ska se ut som ska uppföras i det gamla WTC-området. Man kommer bl.a. annat göra dammar med fontäner på de exakta ställena där de gamla tornen stod för att skapa en minnesplats för offren. Folk går omkring tysta och tittar på alla bilder, som vid det här laget börjar fungera mer och mer som en permanent utställning.

Imorgon blir de ett nytt försök att köpa kamera, skjöt upp det idag för turen ner i Downtown nämnd ovan. Det kanske blir Museum of Natural History också. Ikväll blir det Comedy Show på Comedy Cellar. Kanske inte den hetaste clubben just nu men det var bra startfält sist jag var där. Det händer att Jerry Seinfeldt dyker upp mfl.

Inte postat...

Det har inte blivit så många post senaste dagarna. Dels för att jag inte orkat (eller haft tid för den delen), dels för att den fina trådlösa internetuppkopplingen (tack grannar i kvarteret) som vi hade slutade fungera. Nu sitter jag på en Starbucks, som sagt börjar jag gilla Starbucks mer och mer. Inte för kaffet men för jazzen, den avslappnade stämningen och nu tillgången på kunskapens nerv, Internet.

torsdag, oktober 12, 2006

Crash Day

Nyheterna här dominerades naturligtvis av flygkrashen på 72:a gatan är i NYC. Vi såg inget av det någon av oss men jag och några hade gått förbi på andra avenyn, precis utanför huset några timmar innan. Ingen av oss blev skadade alltså.

Annars var dagen vigd i fotografins teckan. Jag var runt till ett par olika butiker för att hitta den systemdigitalkamera, som jag nämnde innan. Jag hittade en till ett bra pris som jag kåste kolla upp på pricerunner innan jag slår till. Det är en canon 30D som jag är sugen på.

tisdag, oktober 10, 2006

Columbus Day

Min hals är bra nu, den höll på att trilla av i förrgår men med lite Bafusin kunde jag hålla den i schack så nu känns det bara liiite.

Trött efter en dag på stan. Väntade på två killar som jag skulle lämna över våra lägenhetsnycklar till i korsningen 59:e och Lexington, utanför Bloomingdales. Väntade i 45 min men passade på att klämma lite på en v-ringad cashmirtröja för bara 1300 sek på Banana Republic. Planen för dagen var annars att kolla på en digitalsystemkamera men när jag sent om sider kom fram till butiken var den stängd just den här veckan. Osis. Var förbi den gigantiska Apple butiken på 5:e avenyn. Superslick designad. Där kunde man köpa alla Appleprylar man kan drömma om plus lite till. Det var ingen affär, det var snarare ett tempel tillägnat Apple.

Annars har jag tagit det lugnt och gått omkring själv på stan.. Hur själv man nu kan vara i den här staden. Helt snurrigt mycket intryck man får bara att gå på gatan men det är kul. Köpte ett ex av den klassiska "I hjärtar NYC"-tröja och en New York hoodie med zip. Kaffe på Starbucks såklart. Starbucks börjar jag gilla, eftersom de spelar lugn musik och ofta har sköna soffor man kan slappa och ta igen sig i. Kaffet är väl ok.

måndag, oktober 09, 2006

Nya skor och stroll in the park

Igår tog vi en promenad upp till 105:e gatan till en sneakerbutik, Goliath. Bara på tio gator norrut från vår trygga 94:e gata förändrades kvarteren från att ha varit rätt trevliga till att vara lite rougth. Den poertoricanska flaggan vajade överallt, på varje hus och över gatan. Vi gick förbi flera killar som stod och hängde på gatan och bevakade sitt kvarter. Bara att butiken hade låst dörr och att de i butiken går och öppnar för varje kund gjorde att man var lite mer på sin vakt. Köpte ett par Nike Air 180 som jag spanat på ett tag på nätet för bara $58. Sweet.

Sedan blev det ett snabbt stopp på Gylldene Måsen på Lexington Av. där man på en skylt kunde läsa det välkomnande meddelandet till gästerna: ”Please no loathing. 20 minutes time limit while consuming food. Limit: One visit every four hours.”

Vi fortsatte vår promenad några kvarter söderut för att sedan vika av in i Central Park. Det var skönt att bara sätta sig ner på några bänkar och lyssna på storbandsjazz. Gå vidare och titta lite mer på en folkdansgrupp som övade olika europeiska och amerikanska folkdanser. En kvartett spelade klassiska stycken vid en fontän. Köerna ringlade långa till roddbåtsuthyrningen och stadens societet trängdes på The Boat House Restaurant vid vattnet. Solen sken och ekorrarna hoppade omkring bland träden.

Kvällen blev lugn med revbensspjäll med macaronis n cheese på en liten billig restaurang nära 12:e nära Aveny C.