måndag, januari 28, 2008
*Phu* sista bokningen
söndag, januari 20, 2008
Lundhags V8 ryggsäck

Nu har vi planerat datum att åka till Singapore och Borneo. Det blir den 22 februari som planet lyfter från Arlanda. Eftersom vi komme röra på oss en del köpte jag en Lundhags V8-ryggsäck på 75 liter i helgen. Den känns verkligen gedigen och kommer nog hålla några år. Jag kommer helt klart kunna använda den framöver om det blir turer till fjällen eller åka på några fler resor där ryggsäck är att föredra före tex. rullväska osv. Beskrivning
söndag, november 04, 2007
Singapore nästa
tisdag, juli 10, 2007
Parga, Grekland
tisdag, april 17, 2007
Hemma från Prag
måndag, januari 15, 2007
Flickr Uploadr strular
onsdag, januari 10, 2007
Systemen runt Andermatt

Skidsystemet i Andermatt, Sedrun och Diesentis är av världsklass. Snabba kabiner och sittliftar är det som möter en. Tyvärr fick vi inte prova på så mycket off-piste som vi gärna skulle velat men med tanke på hur bergens beskaffenhet och den inte alls stora tillströmningen av människor (som iof berodde på det något knapra tillgången på snö) så misstänker jag och har hört från andra att friåkningen i dessa system är fantastisk. Det tar inte alls lång tid att ta sig till den närmaste skidorten från Andermatt - Oberalppass med tåg. Därifrån tar man en lift över en kam ner till Sedrun med sina få men otroligt vänliga och långa pister. Om man tar tåget ca en halvtimme till från Sedrun hamnar man i det större och vassare Disentis. Inte heller här var det mycket till off-piste men berget erbjöd ändå, trots allt ett par lössnöåk utan någon som helst hajkande. Över allt fanns det ytor av gammal helt orörd snö som legat såpass länge att det bildats ett lager med hård isig skare - en omöjlighet i tex. St. Anton. Där kördes allt, och jag menar allt upp på bara några dagar efter ett snöfall. Fördelen med att vara på plats så tidigt på säsongen var just att det inte var så mycket folk. Försäsong är också trevligare på restauranger och på uteställen då personalen ännu inte tröttnat på allt slit under långa nätter och ser faktiskt genuint ut att uppskatta att det kommer gäster.
Hotell Schweizerhof
fredag, januari 05, 2007
Väderrapport Andermatt v52 - v1
På Nyårsaftons natt började hände det alla väntade på - det började snöa. Vi var uppe till 08:30-lyftet för att pumpa lite puder tänkte vi. Grymt besvikna över att det kommit 5cm och att krafterna knappt räckte till att ta oss ner - i flatljus till råga på allt. Det fortsatte snöa och snöade ännu när vi packade bilen 2 jan för att åka hem. Otur i år, tur nästa år! :)
Hemma igen!
fredag, december 22, 2006
Bra bil till Andermatt!
Uppdaterad 2007-01-05: Det blev inte en dielsel men väl en bensinare som vi körde in så den drog en deciliter mindre på hemvägen mot nervägen - 0.92 som minst. Vid 138 km/h, inte blandad körning direkt. ;)
torsdag, december 14, 2006
Fulltaliga!
Nu är det bara en sak kvar jag måste ordna. Jag måste hitta mina snowboardboots. Jag hoppas verkligen att jag var tillräckligt smart att inte magasinera dem med mina andra saker i Solna… Jag har ett vagt minne av att jag pulade ner transivern i en av dem, så att jag inte skulle glömma den… Brädan ligger i alla fall i min fars förråd.
onsdag, december 13, 2006
Andermatt nästa
Då var det klart. Nästa resa kommer gå till Schweiz, närmare bestämt Andermatt. Det är ett skidsystem som består av en del ihopbyggda systemen: Realp, Hospental, Andermatt, Oberalp and Sedrun. Högsta toppen heter Gemsstock och är på ca
Det kommer vara lite extra äventyrligt eftersom vi kommer åka bil ner... igen. De som känner mig har säkert fått höra historien om den trasiga generatorn på Autobahn och hur glada vi blev när vi rullade av på en avfart där det fanns en verkstad. Nytt gäng nu på än så länge tre killar. Vi var fyra från början men en kille hoppade av. Vi letar därför med ljus och transiver efter en fjärde reskamrat på freeride.nu som kan fylla den fjärde platsen i vår skidåkarkvartett. :)
onsdag, november 01, 2006
Köpte en kamera till slut. En Canon EOS 30D med ett EOS EF 28-135mm-objektiv. Jag är ingen expert men det verkar vara en riktigt kamera. Butiken jag köpte den på hette Calumet och ligger på 6 W 19th St. Personalen var verkligt kunniga och hjälpsamma. Jag snackade även med andra kunder som äger en likadan kamera och de gav mig tips på objektiv och olika inställningar. Jag kan rekommendera butiken om man har vägarna förbi. ;) 30D har ju naturligtvis helt väsensskild bildkvalitet mot min gamla Sony-kamera. 8.2 megapixel kanske inte låter som det tyngsta men kvaliteten per pixel som är grym. Att man kan använda vanliga Canon-objektiv är ju ett klart plus.
Den absolut första bilden jag tog med den nya kamera blev:
Inte illa, om jag får säga det själv. Lätt överexponerad men motivet är det inget fel på. ;)
Naturhistoriska museet
Vi var och såg the Squid and the Whale också. Nej, inte filmen alltså, utan på American Museum of Natural History.
Detalj av fasaden på American Museum of Natural HistoryThe Squid and the Whale
En kväll åkte vi över till Brooklyn till en mexikansk restaurang som vi blev rekommenderade från några tjejer som jobbar på FN. Jag valde kyckling i chokladsås. Gott men lite speciellt. Man hade använt chokladen mer som fond än som bas, så det smakade inte direkt som Ohoj chokladsås som man har på glassen ;).
Bild kommer.. kanske. Ligger på min gamla kamera och jag måste leta upp USB-sladden som ligger någonstans hemma.
FN – Svenska delegationen
Vi fick tillfälle att komma upp på svenska delegationens kontor några kvarter från FN-skrapan. Det var kul att besöka hemlandet en stund. Kontoret räknades som svensk mark. Vi hittade dock inget snus…
Solnedgång över New JerseyHemresan gick utan några större missöden. Det var lite tungt att behöva ta på sig ytterkläder efter att ha kunnat glida runt i bara tröja nästan hela tiden när vi var borta.
Nästa resa blir med stor sannolikhet till Andermatt för lite brädåkning... ha det så länge!
Uppdatering 2006-11-01:
Bild från Svenska delegationens kontor.
fredag, oktober 13, 2006
Flytt, Downtown, Gzero
Igår flyttade vi till 38 Grand Street i Soho. Det är inte en lika fräsch lägenhet som den vi hyrde på 94:e Upper East men den är ok, eftersom den ligger så bra till. Det finns hur mycket snygga och bra restauranger, barer och caféer som helst bara runt hörnet. Åt en utsökt hamburgare till frukost i morse. Utan både fet dressing och flottiga pommes frites, bara fin sallad och goda tomater, lök och coal slow.
Igår kväll blev rekommenderade en bra restaurang - Cafe Noar i huset bredvid vår lägenhet. De serverar utsökt tapas i alla former. Mycket bläckfisk, men även sniglar, räkor i vitlök, köttbullar. Vi smörjde kråset hela kvällen innan vi drog vidare till Meatpacking District.
Vi dök in på klubben ”Cielo”. House, men det var kul. En lite rolig detalj var att de som stod ute och rökte på innergården kunde se in på dansgolvet genom ett ”spionfönster”. De inne på golvet såg däremot inte ut. Det var flera killar och tjejer som dansbattlade på dansgolvet. Det är nog bara i USA som man battlar till house.
Idag har vi gått runt Downtown och tittat på både Ground Zero och Financial District, ner till Battery Park. Ground Zero har inte förändrats nämnvärt sedan jag var där för ungefär två år sedan. Man har byggt upp ett stort tak och en liten utställning där man beskriver hur det nya Freedome Tower ska se ut som ska uppföras i det gamla WTC-området. Man kommer bl.a. annat göra dammar med fontäner på de exakta ställena där de gamla tornen stod för att skapa en minnesplats för offren. Folk går omkring tysta och tittar på alla bilder, som vid det här laget börjar fungera mer och mer som en permanent utställning.
Imorgon blir de ett nytt försök att köpa kamera, skjöt upp det idag för turen ner i Downtown nämnd ovan. Det kanske blir Museum of Natural History också. Ikväll blir det Comedy Show på Comedy Cellar. Kanske inte den hetaste clubben just nu men det var bra startfält sist jag var där. Det händer att Jerry Seinfeldt dyker upp mfl.
Inte postat...
Det har inte blivit så många post senaste dagarna. Dels för att jag inte orkat (eller haft tid för den delen), dels för att den fina trådlösa internetuppkopplingen (tack grannar i kvarteret) som vi hade slutade fungera. Nu sitter jag på en Starbucks, som sagt börjar jag gilla Starbucks mer och mer. Inte för kaffet men för jazzen, den avslappnade stämningen och nu tillgången på kunskapens nerv, Internet.
torsdag, oktober 12, 2006
Crash Day
Annars var dagen vigd i fotografins teckan. Jag var runt till ett par olika butiker för att hitta den systemdigitalkamera, som jag nämnde innan. Jag hittade en till ett bra pris som jag kåste kolla upp på pricerunner innan jag slår till. Det är en canon 30D som jag är sugen på.
tisdag, oktober 10, 2006
Columbus Day
Trött efter en dag på stan. Väntade på två killar som jag skulle lämna över våra lägenhetsnycklar till i korsningen 59:e och Lexington, utanför Bloomingdales. Väntade i 45 min men passade på att klämma lite på en v-ringad cashmirtröja för bara 1300 sek på Banana Republic. Planen för dagen var annars att kolla på en digitalsystemkamera men när jag sent om sider kom fram till butiken var den stängd just den här veckan. Osis. Var förbi den gigantiska Apple butiken på 5:e avenyn. Superslick designad. Där kunde man köpa alla Appleprylar man kan drömma om plus lite till. Det var ingen affär, det var snarare ett tempel tillägnat Apple.
Annars har jag tagit det lugnt och gått omkring själv på stan.. Hur själv man nu kan vara i den här staden. Helt snurrigt mycket intryck man får bara att gå på gatan men det är kul. Köpte ett ex av den klassiska "I hjärtar NYC"-tröja och en New York hoodie med zip. Kaffe på Starbucks såklart. Starbucks börjar jag gilla, eftersom de spelar lugn musik och ofta har sköna soffor man kan slappa och ta igen sig i. Kaffet är väl ok.
måndag, oktober 09, 2006
Nya skor och stroll in the park
Sedan blev det ett snabbt stopp på Gylldene Måsen på Lexington Av. där man på en skylt kunde läsa det välkomnande meddelandet till gästerna: ”Please no loathing. 20 minutes time limit while consuming food. Limit: One visit every four hours.”
Vi fortsatte vår promenad några kvarter söderut för att sedan vika av in i Central Park. Det var skönt att bara sätta sig ner på några bänkar och lyssna på storbandsjazz. Gå vidare och titta lite mer på en folkdansgrupp som övade olika europeiska och amerikanska folkdanser. En kvartett spelade klassiska stycken vid en fontän. Köerna ringlade långa till roddbåtsuthyrningen och stadens societet trängdes på The Boat House Restaurant vid vattnet. Solen sken och ekorrarna hoppade omkring bland träden.
Kvällen blev lugn med revbensspjäll med macaronis n cheese på en liten billig restaurang nära 12:e nära Aveny C.


