tisdag, februari 10, 2009

Addo - Elephant house

Nu har vi varit i elefantparken Addo i nagra dagar.
 
Hotellet vi bode pa var ett underbart harmoniskt kolonialt relaxingparadin. Ni vet kanslan nar man sitter o bladdrar i en coffie-table book om lyxiga hotel i varlden och man ser sitt dromhotell och tanker "dar vill jag bo". Vi bodde pa Det hotellet! Man klev liksom in i katalogen. Inredningen och allt var genomtankt i minsta detalj i afrikansk kolonial Zulu-stil. De vasterlanska vaskorna vi hade med oss brot mot den genomtankta inredningen. Servicen var pa topp!
 
Vi hade aven aven turen att vi blev upprgaderade och fick bo i en av deras finaste suiter!
 
Tele kontantkort:
Har ar vart Sydafriknska mobilnr: 0027 789 251 940

The lions are smelling something...




De två lejonen vädrar ett vårtsin.

En väldigt skygg varelse


, originally uploaded by Homo Documentus Photo. Enligt guiden ser man den här lilla gasellen väldigt sälla eftersom den är så skygg och gömmer sig i bushen.

fredag, februari 06, 2009

Forlovade!

Idag pa en klippa av korall, 1800 meter over havet, friade P1. L1 sa sjalvklart JA!

Imorgon vidare till Addo

Aven idag ar det moln kring bergstopparna men vi ska ge oss ut pa en tur snart. Imorgon tar vi bilen tillbaka till Durban. Darifran blir det flyget till Port Elisabeth. De tre foljande dagarna ska vai vara i elefantparken Addo. Vi har tre safaris inplanerade och hoppas pa att kunna se elefanter och kanske lejon!

P1 pa hike + San malning


Zuluhydda

Precis dar vi bor ligger en massa Zuluhyddor. Har bor attlingar till de stolta Zulukrigarna som britter och boer slogs emot.

Moln i Tungela Falls

Vi hade hoppats pa att vandra till och se varldens nast hogsta vattenfall, men det var molnigt och vi sag inget vattenfall. :(

Efter en timmas vandring borjade det aven aska i bergen och da vande vi tillbaka till bilen.

Babianattack!

Igar skulle vi vandra med en guide for att titta pa grottmalningar som San folket gjorde for 1500 ar sedan. Pa vagen dit stannade P1 och fotade och guiden kom fore L1. Plotsligt borjade ett fofarligt skrik fran en klippavsats. Nagra babiaber, som kan vara valdigt fientliga, kastade stenar och kvistar pa L1.  De hetsade upp sig och borjade ryta som leijon. Har sldrig hort ngt liknande ljud.  Det var som i en mardrom! Helt sjukt laskigt.

L1 sprng mot guiden som genast upptakte attacken och fick bort dem. Det var en himla tur att vi hade guiden dar, annars hade de antagligen tagir vara vaskor och kamera. Om de marker att man ar radd gar de till attack och tar en saker. Men nu gick det tack o lov bra och blev ett riktigt aventyr!!! :)

tisdag, februari 03, 2009

Massage och Sydafrika

Igar em passade vi bada pa att avnjuta en massage. Det var fantastiskt skont. Jag blev nog frisk fran min magkatarr pa vagen ner till Sydafrika :) Vilken tur! Jag mar toppenbra. Kanns underbart att inte ha ont. :)

Vi masserades av en kvinna som berattade en massa intressanta saker om forhallandena i Sydafrika och hur det ar att vaxa upp har. Det jobbar en massa folk pa hotellet och de kommer alla fra extremt fattiga "byar" som ligger en bit harifran. Vissa gar hit varje dag. Tva timmar hit och tva timmer hem, promenad!! Varje dag. Manga barn gar aven i typ tva timmar for att komma till skolan. Hon som masserade hade pluggat i Johannesburg, men efter att ha blivit brutalt ranad tva ganger!!, andra gangen med pistol mot huvudet,  vagrade hon aka tillbaka dit.

Pa torsdag ska vi aka till en annan del av Drakensberg. Till Royal Natal National Park. Skulle tippa ca 1,5 timmas bilresa. Dar ska vi vandra till varldens nast hogsta vattenfall. Tugela falls. Det blir spannade. Ser fram emot det!

Vandring Drakbergen i Sydafrika

Det ar fantastiskt vackert och storslaget har i Drakensberg. Vi kom fram i sondags kvall efter att ha rest i nastan tva dagar. Puh!

Flyresan ner gick ovantat bra. Inte sa jobbig. Vi flog hela resan pa dagen, 12h, Amsterdam till Kapstanden, sa vi fick se hela Afrika, vilket var vackert och coolt. De tappade bort Pers vaska i Amsterdam, men de meddelade dock oss direkt att den skulle skickas med nasta plan och den kom fram till vart hotel i Drakensberg i mandags em.

Tyvarr kan man inte ladda upp foton fran denna dator :(, men vi kommer ladda upp pa mandag hoppas vi, nar vi komemr till en annan dator. Har ar laken till hotellet kan ni, som vill kolla pa lite bilder.
http://www.cathedralpeak.co.za/

Vadret ar varmt och soligt, blandat med lite moln. Perfelk hikeingvader, nja, lite varmt kanske. Skulle tippa typ 28 grader.

I gar gjorde vi var forsta hike har i Drakensberg. Det ar sa storslaget och vackert. Hotelet ligger 1470 meter over havet. Och bergen som ligger vi hotellt ar nog dubbelt sa hoga. Igar vandrade vi till ett vattenfall. Ni som minns Bountyreklamen fran 80 talet vet vad jag pratar om. Det var ett sadant vattenfall. Supervackert och romantisk. Idag klattrade vi upp pa en topp. Det var enormt och vackert. Hela klattringen gick i solen sa vi blev vaaaaldigt varma. Tack och lov hittade vi en skuggplats nar vi natt toppen dar vi at var matsack.

Darakensberg

Sitter pa en mck ostadig internetlina, sa vill bara meddela att allt ar jattebra med oss. Resan har gatt jattebra och det ar helt fantastisk o nastan obeskrivligt vackert har. Hotelet ar superlyxigt o maten god. Forsoker skrva snart igen.


fredag, januari 30, 2009

Vi koldioxidkompenserar

Eftersom vi gillar vårt jordklot koldioxidkompenserar vi vår resa till och från Sydafrika, kostar €21.20 att sno lite utsläppsrätter från andra. Fint kvitto för att lindra samvetet fick vi också.