fredag, februari 06, 2009

P1 pa hike + San malning


Zuluhydda

Precis dar vi bor ligger en massa Zuluhyddor. Har bor attlingar till de stolta Zulukrigarna som britter och boer slogs emot.

Moln i Tungela Falls

Vi hade hoppats pa att vandra till och se varldens nast hogsta vattenfall, men det var molnigt och vi sag inget vattenfall. :(

Efter en timmas vandring borjade det aven aska i bergen och da vande vi tillbaka till bilen.

Babianattack!

Igar skulle vi vandra med en guide for att titta pa grottmalningar som San folket gjorde for 1500 ar sedan. Pa vagen dit stannade P1 och fotade och guiden kom fore L1. Plotsligt borjade ett fofarligt skrik fran en klippavsats. Nagra babiaber, som kan vara valdigt fientliga, kastade stenar och kvistar pa L1.  De hetsade upp sig och borjade ryta som leijon. Har sldrig hort ngt liknande ljud.  Det var som i en mardrom! Helt sjukt laskigt.

L1 sprng mot guiden som genast upptakte attacken och fick bort dem. Det var en himla tur att vi hade guiden dar, annars hade de antagligen tagir vara vaskor och kamera. Om de marker att man ar radd gar de till attack och tar en saker. Men nu gick det tack o lov bra och blev ett riktigt aventyr!!! :)

tisdag, februari 03, 2009

Massage och Sydafrika

Igar em passade vi bada pa att avnjuta en massage. Det var fantastiskt skont. Jag blev nog frisk fran min magkatarr pa vagen ner till Sydafrika :) Vilken tur! Jag mar toppenbra. Kanns underbart att inte ha ont. :)

Vi masserades av en kvinna som berattade en massa intressanta saker om forhallandena i Sydafrika och hur det ar att vaxa upp har. Det jobbar en massa folk pa hotellet och de kommer alla fra extremt fattiga "byar" som ligger en bit harifran. Vissa gar hit varje dag. Tva timmar hit och tva timmer hem, promenad!! Varje dag. Manga barn gar aven i typ tva timmar for att komma till skolan. Hon som masserade hade pluggat i Johannesburg, men efter att ha blivit brutalt ranad tva ganger!!, andra gangen med pistol mot huvudet,  vagrade hon aka tillbaka dit.

Pa torsdag ska vi aka till en annan del av Drakensberg. Till Royal Natal National Park. Skulle tippa ca 1,5 timmas bilresa. Dar ska vi vandra till varldens nast hogsta vattenfall. Tugela falls. Det blir spannade. Ser fram emot det!

Vandring Drakbergen i Sydafrika

Det ar fantastiskt vackert och storslaget har i Drakensberg. Vi kom fram i sondags kvall efter att ha rest i nastan tva dagar. Puh!

Flyresan ner gick ovantat bra. Inte sa jobbig. Vi flog hela resan pa dagen, 12h, Amsterdam till Kapstanden, sa vi fick se hela Afrika, vilket var vackert och coolt. De tappade bort Pers vaska i Amsterdam, men de meddelade dock oss direkt att den skulle skickas med nasta plan och den kom fram till vart hotel i Drakensberg i mandags em.

Tyvarr kan man inte ladda upp foton fran denna dator :(, men vi kommer ladda upp pa mandag hoppas vi, nar vi komemr till en annan dator. Har ar laken till hotellet kan ni, som vill kolla pa lite bilder.
http://www.cathedralpeak.co.za/

Vadret ar varmt och soligt, blandat med lite moln. Perfelk hikeingvader, nja, lite varmt kanske. Skulle tippa typ 28 grader.

I gar gjorde vi var forsta hike har i Drakensberg. Det ar sa storslaget och vackert. Hotelet ligger 1470 meter over havet. Och bergen som ligger vi hotellt ar nog dubbelt sa hoga. Igar vandrade vi till ett vattenfall. Ni som minns Bountyreklamen fran 80 talet vet vad jag pratar om. Det var ett sadant vattenfall. Supervackert och romantisk. Idag klattrade vi upp pa en topp. Det var enormt och vackert. Hela klattringen gick i solen sa vi blev vaaaaldigt varma. Tack och lov hittade vi en skuggplats nar vi natt toppen dar vi at var matsack.

Darakensberg

Sitter pa en mck ostadig internetlina, sa vill bara meddela att allt ar jattebra med oss. Resan har gatt jattebra och det ar helt fantastisk o nastan obeskrivligt vackert har. Hotelet ar superlyxigt o maten god. Forsoker skrva snart igen.


fredag, januari 30, 2009

Vi koldioxidkompenserar

Eftersom vi gillar vårt jordklot koldioxidkompenserar vi vår resa till och från Sydafrika, kostar €21.20 att sno lite utsläppsrätter från andra. Fint kvitto för att lindra samvetet fick vi också.

måndag, januari 26, 2009

Fem dar kvar till Sydafrika!

Nu är det bara fem (5!) arbetsdagar kvar till att vi åker till Sydafrika! jag har tagit fram alla lådor med sommarkläder. Som vanligt känns det helt udda att plocka fram sommarskjortor och shorts när det är 2 grader regn och dimma utanför fönstret. Längtar!

måndag, oktober 27, 2008

Vi ska till Sydafrika

Nu har vi bokat resa! Tre veckor i februari åker vi till Sydafrika.
 
 

fredag, oktober 17, 2008

Nu ska vi till Rom! Planet lyfter om 20 min

måndag, juli 14, 2008

En fin dagstur i Chianti



En dagstur vi gjorde på vår resa till Italien var att besöka en svensk vingård i vindistriktet Chinti. Verkligen gemytligt och fantastiskt vackert. Vi enades om att det inte var sista gången vi kommer besöka detta godomliga ställe! uråldriga byar med ännu äldre kyrkor med flerhundraåriga cedrar i ett böljande jordbruklandskap format och bebott under årtusenden. Vi fick veta att man hade goda belägg för vinframställning från år 46 bara ett stenkast från en av vingårdarna vi besökte.

söndag, juli 13, 2008

Semestern sommaren 2008 i Italien

Nu är vi nyss hemkomna från en fantastiskt lugn semester i Chinque Terre, de fem små byarna längs den Liguriska kunsten i norra Italien. Vi bodde i den fantastiskt fina fiskestaden Riomaggiore från vilken vi gjorde dagsutflykter varje dag, ja nästan i alla fall. Vissa dagar skulle "Luther blivit grymt besvikan på oss." som L1 uttryckte det så fint. Vi åt på små pitoreska restauranger i de fem byarna och åt av den otroligt goda italienska maten.

torsdag, juni 19, 2008

Hotell bokat i Riomaggiore, Italien

Igår bokade vi rum på hotellet Affittacamere Da Silvia vid Via Colombo i den lilla byn Riomaggiore i Italien. Vi tänte campera där i en vecka i juli.

fredag, maj 30, 2008

Cinque Terre i sommar

Efter månader av velande, där i princip alla världsdelar varit uppe på förslag, har vi nu bestämt oss för att åka till italienska Cinque Terre i sommar.  Det är  fem byar som klänger sin fast på kanten mellan branta berg och medelhavet. Det ligger i förlängningen av franska rivierans och Monaco. Planen är att vandra på dagsutflykter i den fantastiska naturen på bergssluttningarna, bada i medelhavet, äta god mat, dricka gott vin och bara ta det lugnt.